Postat de: Adi | 30 Martie 2008

Murim ?

Un comunicat de presă venit sub forma acestui avertisment public m-a cam pus pe gânduri zilele astea. O fi ? N-o fi?
N-am cenzurat nimic şi nici n-am pus diacritice pentru a păstra „feeling-ul” intact.

Enjoy, dragii mei!


Asociatia ECO-EUROPA atrage atentia si solicita dezbatere publica asupra traficului auto suprasaturat si „scapat de sub control” din Bucuresti, fenomen care expune locuitorii bucuresteni la o poluare (intoxicare) excesiva prin inhalarea (involuntara) zilnica de cantitati uriase de noxe auto (emisii carbogazoase cancerigene).Anual se adauga apoximativ cate 130 – 150.000 de noi automobile in Bucuresti pe aceiasi infrastructura proiectata acum 20 de ani pentru un nr de MAXIM 200.000 de automobile. Bucurestiul a devenit capitala fumului, nervilor (din cauza uriaselor ambuteiaje din intersectii), capitala zgomotului si vibratiilor (uzura parcului auto din Bucuresti depaseste 7 ani), capitala supraaglomerarii si lipsei de spatiu (confortul – toate trotuarele marilor bulevarde din Bucuresti sint ocupate de automobile stationate sau parcate), capitala benzinarilor auto (intalnim „aroma” combustibililor auto in medie la fiecare 300 m in Bucuresti), capitala garajelor auto betonate pe spatiul verde din spatele blocurilor de locuinte (mai avem cam 100.000 de astfel de garaje neautorizate care ocupa peste 1.000.000 mp in Bucresti).Toate acestea pe fondul reducerii drastice (peste 2/3) a zonelor verzi din Bucuresti (in 1989 aveam 37 milioane mp de spatiu verde si acum mai avem sub 13 milioane mp).Prezentam sumar o analiza laborioasa realizata de Asociatia ECO-EUROPA (consultare rapoarte publice, documentare, cercetari, studii proprii, samd) care evidentiaza gravitatea deosebita a situatiei.

TRAFIC AUTO- Cele doua milioane de locuitori ai Bucurestiului inspira zilnic resturile gazoase cancerigene ale celor aproximativ 1,5 milioane de automobile din trafic, cu tot cu cele aflate in tranzit sau venite pentru aprovizionare. Comparativ, in 1990 aveam 136.000 auto inregistrate pe aceiasi infrastructura si cam acelasi nr de locuitori.

Aproape 30% din automobilele care circula in Bucuresti functioneaza inca pe baza de benzina cu plumb….Cam un Kg de plumb pe an este eliminat de fiecare masina. Aceasta substanta deosebit de nociva distruge calciul din oase, generand saturnism, decalcifieri, femeile nasc copii anemici, cu un intelect scazut si un comportament in general deviant cand cresc. In UE benzina cu Pb a fost interzisa de 10 ani ( …apropo la PESCUIT folosim cam 50 g Pb greutate la undita in comparatie cu tonele de Pb greutate DEPOZITATA anual in plamanii bucurestenilor )

Traficul rutier bucurestean produce peste 2.000.000 tone de substante nocive anual cu efecte extrem de grave asupra starii de sanatate a locuitorilor provocand si deteriorarea accentuata a factorilor de mediu, fiind una dintre cauzele principale ale celor peste 20.000 cazuri anuale de deces datorate unor diferite stari maladive (afectiuni ale aparatului respirator, cardio-vascular, psihic), copii nascuti cu malformatii sau intoxicati cu plumb, dar si pentru cresterea temperaturii mai mult decat media pe tara;

Mai nou fiecare al saptelea copil din Bucuresti sub 18 ani suferea de astm. Zilnic in traficul bucurestean peste 60% dintre autoturisme circula cu doar cu un pasager; Poluarea produsa de 50 de autoturisme o depaseste cu mult pe cea a unui autobuz si de infinite ori pe cea a tramvaielor, metroului sau troleibuzelor ELECTRICE ; Parcurgând 1000 km, o maşină consumă oxigenul necesar unui om pentru un an.

SOS – BUCURESTII Zona verde

La gradul de poluare existent in Bucuresti singura sansa de convietuire in coordonatele unui mediu sanatos sunt copacii si spatiile verzi. Din pacate, sub diferite pretexte continua deteriorarea si distrugerea alarmanta a copacilor si a zonelor verzi – generatoarele de oxigen de pe teritoriul capitalei.

In ultimii 18 ani au disparut peste 2/3 din spatiile verzi EXISTENTE in Bucuresti( AVEAM 37 milioane mp si acum mai avem aproximativ 13 milioane mp…..Au disparut zeci de mii de copaci, zeci de hectare din parcurile si din ultimele 2 pepiniere dendro-floricole bucurestene. Alte zeci de mii de arbori ce ar trebui sa strajuiasca aliniamentele stradale au fost pociti sau au luat destinatia vesniciei……

Unui bucurestean sufocat de praf, de poluarea automobilelor si a cosurilor industriale ii revine in medie mai putin de un sfert din spatiul verde acceptat de normele internationale ale lumii civilizate. Norma de spatiu verde in zona urbana este de 12 mp/locuitor (dar 82mp/loc Stockholm, 70 mp/loc in Viena, 31 mp/loc in Varsovia), comparativ cu 2,5 mp/locuitor in Bucuresti.
Sectorul 1 – zona rezidentiala este singura care se apropie de normele europene de spatiu verde (11 metri patrati per locuitor), in schimb, tot restul bucurestenilor se „bucura” de procente incredibil de mici, minimul fiind inregistrat in sectorul 6 – doar 0,6 metri patrati de spatiu verde per locuitor (de 20 ori mai putin decat necesarul).

Reducerea suprafetei spatiilor verzi din Bucuresti ar fi fost si mai mare daca in totalul acestor suprafete nu s-ar include si cele 14 cimitire care insumeaza 131,3 ha si care nu au putut fi folosite (inca) pentru amplasarea de garaje si tarabe. S-au taiat un milion de copaci si inca alte doua milioane in padurile din afara Capitalei. Un oraş verde trebuie să aibă un raport între verdeaţă şi beton de peste 3. În SUA pădurea periurbană este protejată, iar pentru fiecare copac tăiat sunt plantanţi alţi trei. De altfel, la un oraş de un milion de locuitori, americanii se străduiesc să aibă o pădure în jurul localităţii de trei milioane de copaci. Asta pentru că trei pomi consumă dioxidul de carbon ce „îi revine” unui om. Numai prin respectarea acestui raport natura ne va lua sub echilibrul ei. Vegetaţia asta are un rol deosebit. Pentru perioada verii, ea conferă umiditate. Frunza reflectă până la 40% din lumina solară.

Apoi, dacă vegetaţia este bogată, temperatura din timpul verii scade cu până la patru grade, ceea ce ne asigură confort şi un consum ceva mai mic de energie pentru perioadele toride, în care aparatele de aer condiţionat funcţionează fără oprire. Copacii au un rol deosebit, reducând viteza vântului cu 30%. Frunzele reţin praful şi mai au un rol deosebit în izolarea fonică. Până la un optim in Bucuresti de 6 milioane de arbori mai este mult – 600.000 de copaci lipsesc numai de pe aliniamentul stradal.

Efectul? Bucurestenii traiesc cu patru ani mai putin decat media pe tara, din cauza poluarii Aproape 20.000 de bucuresteni mor anual in principal din cauza conditiilor de mediu, adica 37 de persoane pe zi. Medicii spun că cea mai gravă consecinţă asupra bucureştenilor este creşterea cazurilor de boli respiratorii, de la 3,9 la 48,4 la mia de locuitori



Responses

  1. dar park tot nu ai putut sa scapi de ele…nush da e ciudat sa iti pui atatea intrebari fara sa gasesti raspunsuri :(

  2. stii ce e ciudat? ca multi dintre cei cu masini se considera aparatori ai mediului.
    mi-e sila de ei. scuip pe ei. in special pe proprietarii de gipane, carora le doresc multa ****. in viata de apoi. in schimbul gazelor pe care eu le inhalez in viata asta de la masinile lor. [te rog nu sterge partea asta, asta ar trebui sa fie atitudinea noastra, a tuturor.]

  3. Sunt de acrod cu tine, însă nu ajuţi cu nimic dacă îţi faci nervi şi păcate, aiurea, înjurându-i. Mai mult decât să atenţionezi opinia publică şi să nu fi parte din problemă chiar nu ai ce să faci.

    Din punctul meu de vedere, ăştia nu se vor shimba niciodată, pentru că s-au născut ignoranţi şi aşa vor şi muri, probabil.

    În plus, un „gipan” în Bucureşti e la fel de eficient ca.. . acum că stau să mă gândesc, e la fel de eficient ca orice lucru din ţara asta.
    În fine, ne frustrăm degeaba.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: