Postat de: Adi | 22 Februarie 2008

Despre somn şi nesomn.

sleep.jpg Tot mai multe cunoştinţe se plâng că nu pot dormi bine noaptea. Ce-i drept, nici eu nu prea dorm bine, aspect care devine din ce în ce mai profitabil pentru industria cafelei şi a tutunului, în fine…
O să încerc să rezum principalii factori care contribuie la diminuarea calităţii şi a eficienţei somnului la persoanele care locuiesc într-un oraş mare, poluat şi stresant precum Bucureştiul.

Pentru a forma o idee generală despre importanţa şi funcţiile somnului se pot enumera potenţarea memoriei, optimizarea atenţiei, facilitarea procesului de învăţarea, reglarea metabolismului, reînnoirea celuleor organismului, refacerea ţesuturilor, citratrizarea eficientă a eventualelor răni şi multe altele. Se poate spune că somnul, în special prin durata sa, este unul dintre factorii care potenţează longevitatea şi îmbunătăţeşte semnificativ calitatea vieţii.

Somnul este compus din 3-5 cicluri, fiecare având o durată de aproximativ 2 ore. Un ciclu conţine 2 perioade diferite – una de somn lent, cu o fază pe parcursul căreia rămânem sensibili la zgomote şi alta în care nu percepem absolut nici un zgomot, şi una de somn rapid (sau paradoxal) care se încheie cu 2-3 minute în care cel mai mic sunet ne poate trezi. Relaxarea cea mai intensă şi visele sunt caracteristici ale somnului paradoxal. A se remarca faptul că ideile de “somn adânc” sau “somn sensibil” sunt funcţii ale duratei acestor perioade.

Pentru a dormi bine trebuie să ne respectăm ciclurile de somn. Dacă ne trezim în mijlocul unui ciclu sau nu respectăm durata de somn necesară riscăm să ne simţim obosiţi şi irascibili.

Studii statistice dezvoltate chiar în România, cu ecou internaţional, arată că aproximativ 60% dintre copiii între 7 şi 8 ani care dorm mai puţin de 8 ore pe noapte au o situaţie şcolară slabă. Aceste este unul dintre motivele cele mai importante pentru care trebuiesc luaţi în consideraţie factorii pe care-i voi enumera mai jos.

Click pe titlu pentru mai multe informaţii sau sugestii…

* Stressul psihic cronic – duce la un somn agitat, poate fi răspunzător pentru apariţia coşmarurilor şi a unui somn cu treziri între fiecare ciclu, de asemenea este de remarcat frecvenţa foarte mare a acestui factor care-i acordă o importanţă deosebiă.
* Lipsa activităţii în timpul zilei – cu alte cuvinte, cine nu munceşte ziua nu doarme bine noaptea.
* Nemulţumirea de sine – insatisfacţiile pe plan profesional sau personal, conştiinţa încărcată, nesiguranţa în legătură cu desfăşurarea zilei de mâine, sunt aspecte care trebuiesc controlate de fiecare om în parte, toţi avem probleme, dar trebuie să avem încredere că avem o şansă mult mai mare de a le rezolva după o noapte de odihnă decât după o noapte de gânduri negre.
* Orarul de lucru – trebuie ţinut cont de faptul că ceasul biologic al omului este un mecanism foarte sensibil, de aceea persoanele care alternează munca de zi cu cea de noapte cum sunt pompierii, personalul de pe ambulanţă şi alţii sunt predispuşi la tulburări de somn.
* Alimentaţia – ca o regulă, nu se mănâncă nimic o perioadă de 3 ore înainte de somn deoarece procesele digestive pot pune mari probleme procesului de adormire. De asemenea, s-a făcut asocierea între cinele copioase şi frecvenţa crescută a coşmarurilor.
* Zgomotele de fond – un ceas care ticăie toată noaptea sau un frigider care tot porneşte şi se opreşte pot afecta somnul mai mult decât ne imaginăm, dacă ne gândim la ciclurile somnului, unele sunt atât de sensibile încât chiar şi faptul că ne schimbăm poziţia ne poate trezi. De altfel, aici trebuie luate în consideraţie anumite forme de ultrasunete arhiprezente în oraşe din cauza ţevilor subterane, acestea, chiar dacă nu sunt perceptibile pentru conştient, afectează decisiv calitatea somnului pe termen lung. A se face diferenţa între somnul din Bucureşti şi cel din Predeal sau… care au norocul de a avea ocazia… de la ţară.
* Calitatea patului – un pat cu multe găuri sau care scârţăie puternic nu e un pat bun pentru dormit. Cunosc oameni care, observând că le este mult mai bine, dorm pe o plapumă pusă pe podea. Eu n-aş face chestia asta, dar am zis că merită a fi precizat.
* Lumina şi temperatura mediului ambiant – în principiu lumina constantă nu ne trezeşte, variaţiile intensităţii sale pot face asta, iar cu temperatura se întâmplă la fel, însă aceşti factori au un cuvânt greu de spus în eficienţa somnului, astfel încât somnul într-un mediu nefast va duce la o viitoare zi obositoare şi fără chef de muncă.
* Consumul de substanţe psihostimulante – ceai negru, verde sau alb, cafea, cacao cu lapte, ciocolată caldă, băuturi energizante, “cola”, vitamina C, toate afectează calitatea somnului. Chiar dacă spui în sinea ta că nu te afectează, că dormi bine şi după o cafea, organismul nu se odihneşte destul, în special sistemul nervos.
* Antenele GSM de pe blocuri – deşi nu este demonstrat fizic acest efect, există ipoteze viabile conform cărora undele electromagnetice produse de dispozitivele respective pot interacţiona puternic cu activitatea electrică a creierului, producând multiple efecte printre care şi tulburări ale somnului.
* Starea de sănătate – dacă nimic din ceea ce e mai sus nu se regăseşte la tine, şi totuşi nu dormi bine, s-ar impune un consult medical general. Sunt foarte multe patologii care pot altera calitatea somnului, şi care, deseori, se corectează extraordinar de uşor.

În fine, unora le place să doarmă singuri, altora nu, unii dorm pe spate, alţii pe faţă, sunt foarte multe teorii referitoare şi la aceste lucruri, dar nu mi s-au părut la fel de relevante. Există destule metode pentru a îmbunătăţi calitatea somnului. Una dintre cele mai simple este aşa-zisul “preludiu” al somnului, respectiv ceea ce facem înainte de a încerca să adormim. O emisiune la TV poate produce un somn mai agitat decât 20 de pagini dintr-o carte bună, 15 minute de exerciţiu fizic pot contribui mult mai bine la instalarea somnului decât 2 ore de stat într-un fotoliu etc. De asemenea, este bine ca atunci când adormim să nu meragă televizorul la nu-ştiu-ce emisiune, ci să fie linişte (eventual o formă de muzică mai lentă, fără versuri) deoarece nu avem nici un motiv să stimulăm creierul când vrem, de fapt, să adormim.

În legătură cu trezirea trebuie marcat faptul că nu este bine, repet – nu este bine, să mai dormim 10 minute după ce sună ceasul. Creierul ştie că nu va avea timp să intre în faza a doua a unui ciclu, aceea care oferă cea mai intensă relaxare, şi va rămâne în faza de somn lent. A se vedea mai sus că trezirea în mijlocul ciclului sau în această fază este una care induce sentimente de indispoziţie şi irascibilitate. Acest lucru se vede cel mai bine la oamenii care “se trezesc cu 2 minute înainte să sune ceasul”, asta înseamnă că ceasul lor biologic s-a ajustat corect astfel încât să încheie ciclurile somnului exact la acea oră. A adormi din nou după ce baţi ceasul ca să tacă este o mare greşeală, indiferent cât de tentant ar fi.

Bla, somn uşor etc…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: