Postat de: Adi | 20 Februarie 2008

Despre absenteisme.

“Medicina nu se invaţă într-o zi sau acasă, de pe internet”, spune o profesoară având mare dreptate. Însă faptul că a are dreptate nu contribuie la îndeplinirea scopului acestei replici, şi anume acela de a mă convinge să merg la cursurile care se ţin acum la facultate. Nu sunt un student eminent, probabil şi din cauza acestui lucru, însă nu văd cum participarea mea la cursuri mi-ar putea îmbunătăţi în vreun fel performanţele, ceea ce e cu atât mai grav (nu ştiu exact dacă pentru mine sau pentru facultate).

Ideea de bază este aceea că majoritatea cursurilor care se ţin nu mi se par deloc eficiente, dintr-o listă de motive (empirice, evident) pe care o să încerc să le expun cât mai complet aici.

  1. Cursurile nu sunt obligatorii. Nu ştiu exact care este noima acestei reguli, dar presupun că este ceva între a oferi studentului posibilitatea de a-şi organiza timpul mai bine şi faptul că până şi cei “de sus” au remarcat problemele pe care le-ar pune participarea la toate cursurile.
  2. Cursurile sunt programate prost, de exemplu dacă lunea aş participa la toate ar trebui să stau la facultate 12 ore, dintre care teoretic 4 ar fi de pauză (grupate câte 2, nu altfel), dar care practic devin 6 din cauza faptului că există marja de 30 de minute libere la finalul cursului, şi 15 minute până când ajunge profesorul sau asistenul. Biblioteca din cadrul facultăţii, descrisă într-un alt post, nu mă ajută prea tare, iar în ultimul timp devine din ce în ce mai greu de găsit prin preajmă un loc liniştit în care să încerc să citesc sau să scriu ceva.
  3. Locaţiile în care se ţin cursurile sunt deseori problematice. A merge de la medicină la stomatologie apoi iar la medicină (2 staţii de autobuz, 15 min.), sau de la medicină la Colentina/Balş şi înapoi (multe staţii de metrou plus ceva de mers pe jos, 40 min) este de-a drepul ciudat în condiţiile în care s-a întâmplat ca un curs ţinut în altă locaţie să înceapă imediat după unul de la medicină. Dacă adaug faptul că respectivul curs durează o oră şi jumătate minus marja de început, practic drumul ar dura mai mult decât cursul.
  4. Cursurile sunt, de obicei, neinteractive şi cu un flux de informaţie absolut unidirecţional. În plus, majoritatea profesorilor prezintă exact datele prezente în diferite tratate sau cărţi, fără a adăuga, iar uneori omit unele informaţii, lucru normal, de altfel, cauzat de limitarea în timp a cursului respectiv. Mi se pare mult mai util să iau programul cursurilor sau lista de subiecte prezentate şi să mi le documentez singur din tratatele din care învaţă toată lumea medicală decât mă limitez la ce se dictează la curs.
  5. Nu pot scrie repede şi lizibil. Incapacitatea asta a mea scade drastic eficienţa participării la cursuri deoarece majoritatea sunt destul de stufoase (de la 5 la 12 – 15 pagini în 2 – 2,5 ore), iar faptul că ritmul de prezentare este “stil dictare” şi nu o discuţie/prezentare a informaţiilor de bază cu trimitere spre aprofundări individuale (ca în Franţa, Elveţia, Suedia, Germania etc. probabil) nu mă ajută să acaparez cine-ştie-ce informaţie. De fapt, am obsevat că după un asmenea curs nu ştiu nici măcar care este informaţia mai importantă şi care sunt subtilităţile.
  6. Sunt foarte rari profesorii care să mă “inspire”, până acum am avut doar 1, care ne-a abandonat (cu voie, fără voie, nu ştiu). Nu contest calitatea profesorilor sau faptul că sunt sau nu buni în ceea ce fac, însă nu există acel sentiment care te face să treci informaţia pe care ţi-o prezintă şi prin emisfera dreaptă, să agaţe un pic de emoţie de acolo şi să se sedimenteze mai puternic în stânga. E oarecum idealist conceptul ăsta, însă nu e de neîntâlnit, şi, în plus, mi se pare că la foarte mulţi dintre ei nici nu există tendinţa de a evolua spre aşa ceva, ceea ce e… oarecum trist.
  7. Nu aş mai avea timp pentru multe alte lucruri. Eu cred în dezvoltarea multilaterală a persoanei şi nu mă împac foarte bine cu limitarea. Dublarea sau chiar… triplarea timpului petrecut la facultate nu ar face decât să scurteze drastic timpul în care îmi documentez (zic eu, bine şi suficient) subiectele medicale de care sunt interesat şi care sunt necesare, şi ar anula, practic, posibilitatea de a face şi alte lucruri (ne tot îndeamnă să scriem lucrări şi să le publicăm, să ne dezvoltăm personalitatea şi posiblităţile de operare în societate etc. – Când? Noaptea?).
  8. Cursurile care sunt înainte de lucrările practice mă obosesc foarte tare (şi nu am obervat asta decât la mine), iar asistenţii de l.p. mai pun şi întrebări şi cer atenţie mai multă. În plus, acele lucrări de microscopie sau studiu aplicat ar fi absolut epuizante după ce aş fi scris vreo 10 pagini la un curs apoi aş fi aşteptat 2-3 ore ca să înceapă lucrarea (dap, aşteptarea e sursă de distress care duce la oboseală intelectuală şi… bla… irascibilitate… multă irascibilitate).

Acestea fiind spuse, o să trimit aici pe oricine mă mai bate la cap cu prezenţa mea la cursuri. În plus, un motiv foarte imporant este acela al voinţei. Nu vreau să vin la cursuri pentru că am considerat că e mai bine pentru mine aşa, şi îmi asum consecinţele acestei alegeri. De altfel, nu sunt absurd, dacă un profesor mi se pare ieşit din comun, sau există un curs care mă interesează în mod special şi oberv că e predat foarte bine şi oferă informaţii mai inaccesibile, voi participa cu toată plăcerea, atenţia şi concentrarea de care sunt capabil. Însă, până atunci… medicina nu se învaţă acasă pe internet ci în spital şi la bibliotecă şi nu într-o zi, ci într-o viaţă.

Mi-a căzut şi părul de la atâta medicină…


Responses

  1. Total deacord… chiar daca studiem domenii diferite… :)


Lasă un răspuns

Categorii

